مقدمه:

فوکر اف-۱۰۰ هواپیمای جت دوموتوره مسافربر کوچکی است که شرکت فوکر از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷ می‌ساخت. در آغاز این هواپیما توانست بازار هواپیماهای مسافربر کوچک را تسخیر کند اما با ورود بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس آ-۳۱۸ و ایرباس آ-۳۱۹ به این بازار نتوانست به رقابت ادامه دهد و از سال ۱۹۹۷ دیگر ساخته نمی‌شود. در مجموع 283فروند از این هواپیما ساخته شد.




تاریخچه:
اولین پرواز فوکر 100 در30 نوامبر 1986 انجام شد.سوئیس ایر اولین مشتری این هواپیما بود.
فوکر 100 که بزرگترین عضو خانواده فوکر محسوب می شود ، یک جت صد نفره است که بر پایه مدل قدیمی تر ، فوکر 28 ، ساخته شده و بدنه ای کشیده تر دارد و بسیار مدرنتر است.

برنامه ساخت این ایرلاینر همراه با مدل فوکر 50 توربو پراپ در نوامبر سال 1983 ریخته شد. این مدل کابین بزرگتری نسبت به فوکر 28 دارد و تعداد صندلی های آن حداکثر 122 نفر است.

از دیگر تغییرات ایجاد شده در فوکر 100 نسبت به مدل قبلی ، موتور های Tay ساخت کمپانی رولز رویس ، بال های وسیع تر ، فلایت دک بسیار مدرن تر و طراحی داخلی زیبا تر و تغییرات فنی دیگر در سیستم ها و تجهیزات هواپیما است.

هواپیمای باربری فوکر 100نیز ساخته شده است و دارای دری کاملا بزرگ از جلو ‘که مخصوص محل بار بود ترانسپورت ‘ همگی به درخواست و پیشنهاد مشتریانVIP ویا JET_100و یا مجمع اجرایی طراحی شدند.این امر خود بنیان گذار ساخت هواپیمای کوچکتر (فوکر 70) شد .
سقوط فوکر در سال 1996 ‘ تولید ﺁنرا در سالهای ابتدایی متوقف کرد. اما بعد از آن مذاکراتی که انجام گرفت‘موجب شد فرصت برای تولید فوکر 100 و فوکر 70 چند برابرشود. بعد از سقوط فوکر در مارس 1996 ‘ حدود 300 فروند از این هواپیما سفارش داده شد . همچنین زمانی که تولیدﺁن در سالهای ابتدایی متوقف شد‘ 283 فرونداز این هواپیما در حال ساخت و پردازش بود.

مشخصات:

اندازه ها :

فاصله بین دو بال : 28.08 متر
طول : 35.53 متر
ارتفاع : 8.50 متر
حداکثر وزن هنگام تیکاف:43090 kg
فوکر 100 از موتور رولز رویس مدل Tay - Mk 65015 استفاده می کند.
طول این موتور 237 سانتیمتر است و قطر فن آن 112.5 سانتیمتر. این موتور نیرویی معادل 15000 پاوند تولید می کند.
موتور های Tay 650 می توانند با ماکزیمم سوخت ، 107 مسافر را تا مسافت 1710 ناتیکال مایل ( 3167 کیلومتر) حمل کند.
کابین:


عملکرد :
حداکثر سرعت گشت زنی - Cruise : 845 کیلومتر در ساعت ( معادل 456kt )
قطعات مشترک ساخته شده فوکر:

ظرفیت :
کلاس معمولی : 122 نفر


ایران ایر با داشتن 28 فروند فوکر 100 یکی از بزرگترین اپراتور های این هواپیماست . شرکت آسمان 12 فروند از این هواپیما را در اختیار دارد



سوانح:

۲۰ مرداد ۱۳۸۸: یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ در پرواز شماره ۷۲۹ هواپیمایی آسمان در فرودگاه اصفهان دچار سانحه شد. به علت فرود نامناسب عوامل پرواز یکی از چرخ‌ها ترکیده و آتش میگرد. به همین خاطر درهای این هواپیما بسته بوده و در حالی که مسافران داخل بودند ماموران فرودگاه به اطفای حریق مشغول شده بودند. بالاخره پس از خاموش کردن آتش مسافران از هواپیما خارج میشوند.

۱۲ دی ۱۳۸۶ (۲ ژانویه ۲۰۰۸): یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت ایران ایر ساعت هنگام برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد دچار حادثه شد. این هواپیما که حدود صد مسافر داشت، قرار بود از تهران به مقصد شیراز پرواز کند، اما چرخ‌های هواپیما هنگام برخاستن به علت انحراف از باند فرودگاه کنده شد و بال هواپیما آتش گرفت.

۲۵ دی ۱۳۷۶( ۱۵ ژانویه ۱۹۹۸): هواپیمای فوکر ۱۰۰ به دلیل سرعت باد و دلایل نامشخص دیگر بر بستر یک رودخانه خشک در فاصله ۱۰ کیلومتری اصفهان به زمین نشست. این هواپیمای آسیب دیده به دلیل بازسازی پس از آن به استرالیا فرستاده شد و در آن هیچ کس آسیب جدی ندید.